Retningslinjer

FØR TRENING

  • Hvis du er godt hydrert når du starter treningen, vil du prestere bedre
  • Innta drikker med natrium og karbohydrater (som sportsdrikker) for å bedre vannopptaket og væskebalansen.
  • Minst fire timer før treningen: sakte konsumering av 5–7 ml væske per kilogram kroppsvekt (ml/kg KV).1
  • Minst to timer før treningen: Hvis personen ikke produserer urin eller urinen har en mørk farge, må du drikke mer (f.eks. 3–5 ml/kg KV).
  • Sportsdrikker som Powerade ION4 er ideelle ved langvarig og intens trening og sport, og de bedrer utholdenheten / den fysiske ytelsen.

UNDER TRENING

Hvor mye væske du må drikke er avhengig av flere faktorer, inkludert hvor mye du svetter, varigheten og intensiteten på treningen, omgivelsene og de praktiske mulighetene du har til å drikke.

  • Påse at du drikker lite og ofte gjennom hele treningsøkten (ha som mål å drikke 150 ml hvert 10.–15. minutt).1
  • Inntak av drikker som inneholder natrium og karbohydrater kan hjelpe deg å opprettholde både væskebalansen og utholdenheten / den fysiske ytelsen.

ETTER TRENING

Etter trening må du erstatte væsken og natriumet du mister gjennom svette. Hvor bra du gjør det, er avhengig av mengden og hva du drikker. Vann er ikke den beste drikken for hydrering etter trening fordi vann ikke inneholder en tilstrekkelig mengde natrium. Det inneholder heller ikke karbohydrater. Det er vanligvis lettere å drikke en forfriskende og smakfull drikk, og dermed vil det totale væskeinntaket bedres ytterligere.

  • Ha som mål å drikke 1,5 liter med væske for hver kilo kroppsvekt du mistet som svette.1 Drikk væsken over tid istedenfor å helle i deg alt på én gang.
  • Etter trening skal du erstatte all væske og natrium du har mistet under treningen.
Referanser
  • 1Sawka MN, Burke LM, Eichner ER, Maughan RJ, Montain SJ, Stachenfeld NS. American College of Sports Medicine Position Stand: Exercise and Fluid Replacement. Med Sci Sports Exerc. 2007; 39(2): 377-390

Denne informasjonen er ikke medisinske råd og skal ikke erstatte konsultasjon med lege eller ernæringsfysiolog før du starter et nytt treningsprogram eller en ny kostholdsplan.