Hyponatremia

Karoline Bjerkeli Grovdal

Hyponatremi kan påvirke utøvere i utholdenhetsidretter, og oppstår når for mye vann i kroppen fortynner natriumnivåene i blodet. Dette kan forekomme når du deltar i lengre (dvs. mer enn 2 timer) treningsøkter og svetter mye, men ikke erstatter natriumet som du mistet gjennom svetten, eller drikker en svært stor mengde drikke med lavt natriuminnhold, for eksempel vann.1-4 Noen av symptomene du kan oppleve er:

  • Oppblåsthet
  • Svimmelhet
  • Hodepine
  • Tap av koordinasjonsevne
  • Tretthet

Hyponatremi kan være et problem for alle som deltar i utholdenhetsidretter, men det er større sannsynlighet for at det rammer deg hvis du løper maraton for første gang. Dette er fordi det er sannsynlig at du har mer fett, løper sakte, svetter mer (mister mer natrium) og/eller fristes til å drikke store mengde drikke med svært lavt natriuminnhold (for eksempel vann) før, under eller etter et løp.

Det er to hovedgrunner til at overdrevent væskeinntak kan føre til et problem. Den første grunnen er at urinproduksjonen reduseres under trening hvilket begrenser kroppens evne til å utskille overflødig væske, og den andre grunnen er at natrium også utskilles i svetten, og dermed blir kroppens natriumnivå enklere uttynnet.

Du kan bekjempe hyponatremi når du trener ved å redusere mengden væske uten eller med lavt nivå av natrium du drikker under trening, og ved å drikke mer sportsdrikk eller drikker som har høyere natriuminnhold enn vanlig vann. Som med alle ting er balanse relevant, så det å forsikre seg at du ikke drikker for mye væske er viktig.

Referanser
  • 1Sawka MN, Burke LM, Eichner ER, Maughan RJ, Montain SJ, Stachenfeld NS. American College of Sports Medicine Position Stand: Exercise and Fluid Replacement. Med Sci Sports Exerc. 2007; 39(2): 377-390.
  • 2Noakes T: Hyponatremia in distance runners: fluid and sodium balance during exercise. Curr Sports Med Rep1 :197 –207,2002.
  • 3Twerenbold R, Knechtle B, Kakebeeke TH, et al: Effects of different sodium concentrations in replacement fluids during prolonged exercise in women. Br J Sports Med37 :300 –303, 2003.
  • 4Vrijens DMJ, Rehrer NJ: Sodium-free fluid ingestion decreases plasma sodium during exercise in the heat. J Appl Physiol86 :1847 –1851,1999.

Denne informasjonen er ikke medisinske råd og skal ikke erstatte konsultasjon med lege eller ernæringsfysiolog før du starter et nytt treningsprogram eller en ny kostholdsplan.